Ny trender inom web design för 2018

Vi lägger mer och mer tid framför våra skärmar, vilket medför att allt större resurser måste läggas på att få sin röst hörd som företagare. 2016 var det stora bilder, “platt design” och slagkraftig typografi som gällde. Självklart är designen viktig för din hemsida, men numer pratar man mest om användarvänligt innehåll samt företagsnytta.

Innehåll, innehåll, innehåll

Om du inte fångar dina besökare med innehållet på din hemsida har du redan förlorat potentiella kunder. Allt på sidan måste höra ihop: bilder, text, design och grafisk profil. Detta sammantaget utstrålar känslan av din verksamhet, det du vill säga kunden. Om du har svårt att formulera säljande och anpassade texter, bör du anlita en s.k. content writer. 

Mobilsurfandet tar över

Även om datorer och surfplattor används i stor utsträckning, är det mobilen som håller på att ta över surfandet. Under 2016 gick 43.6 % av all webbtrafik via mobiltelefoner världen över. Det är därför viktigt att skapa en hemsida som är väl mobilanpassad. Det kallas “mobile first”, och innebär att man tar bort allt överflödigt på sidan, för att presentera den viktigaste informationen direkt. Du vill fånga besökarens uppmärksamhet omedelbart. 

SEO (sökmotoroptimering) har länge varit aktuellt, nu gäller detta för mobiler mer än för något annat. Google har t o m skrivit om sin sökmotoralgoritm, så att denna prioriterar mobilvänliga sidor.

Unika typsnitt och färg

Det lutar också åt att spektakulära, unika typsnitt tar över. Ju större desto bättre! Även mer färger samt autentiska och personliga bilder, istället för uttjatade standardiserade bilder som finns att hämta på exempelvis Pixabay eller Creative Commons. Även rörliga bilder och videos fångar läsarens uppmärksamhet, särskilt på en mobiltelefon.  

Skillnader förr och nu

På bara några år har användarupplevelsen förbättrats enormt, med hjälp av bland annat mikrointeraktioner (användaren interagerar med tekniken). Vi har också fått snabbare hemsidor tack vare JavaScript, mer fokus läggs på att optimera sidornas laddningstider. Om en hemsida inte laddas upp mer än en gång, upplevs navigationen snabbare. Benämningen för detta är “singlepage-application”. 

Även säkerheten har blivit bättre, personliga uppgifter krypteras och allt fler företagare har koll på Personuppgiftslagen. Generellt finns också mer kunskap om SSL-certifikat. Det är ett säkerhetscertifikat du bör köpa till din hemsida för att öka tryggheten. Särskilt om du driver webbshop eller tar betalt för tjänster via nätet. Google premierar hemsidor med SSL-certifikat extra mycket.

Framtidens design

Digitaliseringen möjliggör mer effektiva affärsmodeller. Det är därför hög tid att se över gamla modeller och översätta dem till den digitala världen. Ta professionell hjälp om du inte har kunskaperna själv, det lönar sig!

Vidare spår man att VR-funktionalitet (Virtual Reality) kommer att bli ännu större. Med hjälp av denna kan detaljerade 3D-modeller av ex. produkter, lokaler och olika processer visas. Den kan med fördel användas för att producera exempelvis film, vilket får stor effekt med hjälp av VR-teknik då rörliga element fångar användarens uppmärksamhet.   

Som en motreaktion till den platta designen, kommer illustrationer och bilder som ger en autentisk känsla att ta mer plats. Tillsammans med enhetlig typografi och enkla, direkta uppmaningar som “Kontakta oss” och “Boka här” drar de uppmärksamhet till sig. Vilket är nödvändigt för att synas!