Olika begrepp inom SEO

SEO är en förkortning av Search Engine Optimisation, som vi på svenska benämner Sökmotoroptimering. Verktyget används för att optimera innehållet på en webbsida, så att sökmotorer lättare kan indexera just den sidan. Det betyder att relevant innehåll och välskrivet innehåll leder till högre ranking i sökmotorernas index.

Hur fungerar en sökmotor?

En sökmotor är en funktion på internet som, när du skriver in ett sökord i sökfältet, letar upp den mest relevanta informationen om just det ämnet. Det kan ta ta tid att hitta relevant information, tid som ingen har numer. Därför är det oerhört viktigt att man som företagare och/eller hemside-ägare skaffar kunskap om SEO. 

Exempel 1: Jag ska resa till USA och söker allmän information om landet. Jag väljer Google som sökmotor och skriver in “USA”. Tiotusentals träffar kommer upp, och som 99 % av alla användare på Google, vill jag hitta relevant information inom några sekunder. Det lär jag göra, men jag hamnar med all sannolikhet på någon annans sida.

Exempel 2: Jag ska resa till USA och vill besöka staden Solvang. Mina sökord kan bli “Los Angeles”, “LA”, “Solvang, USA”, “Solvang” osv. Google söker och indexerar tiotusentals webbsidor med information om detta. Om du då som företagare vill ha in besökaren på just din hemsida, måste du ha gjort en grundlig sökmotoroptimering för att kunna pin-pointa dina främsta konkurrenter. Men hur gör man då? 

Sökordsanalys

Google har tagit fram ett mycket bra och lätthanterligt verktyg för att genomföra en sökordsanalys. En sådan görs för att få information om vilka exakta sökord som besökarna använder. Det är sällan de du tror, så detta är en oerhört viktig del i SEO-arbetet.

Betänk nu att du driver ett B&B i Solvang, USA. Du vet vad du kan erbjuda dina besökare, men hur ska göra för att nå ut med det? Du börjar med att göra en sökordsanalys. Du vill veta vilka dina främsta konkurrenter är, alltså prövar du själv en rad olika sökord för att se vad du får upp. Granska innehållet på dessa sidor: Är det relevant, håller de det de lovar, erbjuder de verkligen det de skriver att de erbjuder, har jag något att erbjuda som de inte har, vad gör mitt B&B unikt i jämförelse och så vidare.

Lova aldrig något du inte kan hålla, försköna inte det som inte är på topp. Det sämsta man som företagare kan göra är att vilseleda genom icke-relevant innehåll på hemsidan. Du förlorar inte bara potentiella kunder, du förlorar också index-kriget hos sökmotorerna. De är nämligen väldigt bra på att avslöja falsk marknadsföring.  

Sökordsplaneraren

Ytterligare ett av Googles verktyg som visar hur många som söker på ett visst sökord. Planeraren kan även ta fram förslag på andra sökord som kan vara relevanta i sammanhanget. Du hittar verktyget i AdWords (på engelska heter det “Keyword Planner”). 

Slutsatser

Vi har lärt oss att SEO och relevant innehåll måste gå hand i hand, att det ena leder till att det andra fungerar. För att synas behöver du sätta dessa två saker först när du bygger din hemsida, vet du inte hur finns det hjälp att få.